"اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"

Menu
JUX Mega Menu - модуль joomla Видео

پیام تبریک معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به مناسبت هفته پژوهش و فناوری

بسمه تعالی

پژوهش ابزاری کارآمد برای پاسخگویی به نادانسته هاست و نادانسته های ما در حوزه مهارت آموزی کم نیست. میانگین توان مهارتی نیروی کار در کشور و استان های مختلف چقدر است؟ بنگاه های اقتصادی در چه حوزه هایی با کمبود مهارت مواجه هستند؟ کمبود مهارت چه میزان از عدم توفیق کسب و کارها در کشور ما را توضیح می دهد؟ دورنما و آینده مشاغل و حرف کنونی در کشور چیست؟ تکنولوژی های جدید کدام آثار کمی و کیفی را بر مشاغل و حرف مختلف تحمیل خواهند کرد و چگونه باید این آثار را مدیریت کرد؟ این سوالات و ده ها سوال دیگر از این دست را جز به مدد روش های علمی و مطالعات دقیق که مجالی بسیار فراخ تر از چارچوب ها و تعاریف اداری پژوهش در دستگاه های ذیربط می طلبد، نمی توان پاسخ داد و تا زمانی که پاسخ چنین سوالاتی را نداشته باشیم، نقشه ای برای حرکت مهارت آموزی کشور در دست نداریم. در غیاب چنین مطالعات و بررسی هایی، تصمیم هایی که باید در حوزه مهارت آموزی کشور بگیریم به طور طبیعی بر استنباط ها، برداشت ها، تجارب و اندیشه های شخصی تصمیم سازان و تصمیم گیران بنا خواهد شد که ناگفته روشن است بنیان مستحکم و قابل اتکایی برای ارتقای اثربخش و پایدار مهارت آموزی در کشور نیست. نیاز کشور به موسسه و یا موسسات مطالعاتی که به طور ویژه و اختصاصی موضوع مهارت آموزی را بکاوند و یافته های علمی آنان تکیه گاهی برای سیاستگذاری و تصمیم گیری در این حوزه باشد، یک ضرورت انکار ناپذیر است. در این سال ها مقالات دانشگاهی که فایده ای در عمل برای تحول و بهبود در آموزش های فنی و حرفه ای نداشته اند، زیاد تولید شده اما پژوهش های سیاستی که با تکیه بر آن ها بتوان برای
چالش های موجود راه حل پیدا کرد اندک و انگشت شمار بوده است. اکنون که حوزه مهارت آموزی به واسطه ی ابلاغ قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی در آستانه ی یک تحول نهادی از حیث هماهنگی در سیاستگذاری و همکاری ذینفعان قرار گرفته است، لازم است مسیرهای پیش روی این تحولات نهادی با تکیه بر توان و تشخیص محققان صاحب صلاحیت و یافته های مطالعات عمیق آنان انتخاب و مدیریت گردد. وقت آن رسیده است که با اهتمام بیشتر به امر پژوهش و کنکاش و گفتگوی علمی، حوزه ی مهارت آموزی از حاشیه خارج و به متن و مولفه ی اصلی سیاست های توسعه ای، علمی، نوآوری، فناوری و فرهنگی تبدیل شود. این امر مقدور نیست مگر آنکه با تکیه بر منطق درست اندیشیدن که منطق محوری هر پژوهش و مطالعه ای است، مسیر تحولات مورد نیاز در حوزه مهارت آموزی کشور مهیا شود. اینجانب هفته پژوهش را به همه تلاشگران و کاوشگران عرصه مهارت آموزی به ویژه پژوهشگران مهارتی و مربیان ارجمند سازمان که دغدغه پژوهش دارند، تبریک عرض نموده و آرزو می کنم که قدر ببینند و بر صدر بنشینند.

سلیمان پاک سرشت

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

دانلود فايل : 1.jpg ( 2177KB )